Dietetyk Łodź
Dietetyk Łodź
16 kwietnia 2014
Odwieczna walka o cholesterol w jajku…wydaje się, że przycichła. Dlaczego warto jeść jajka, co mają w sobie wartościowego i czy warto wyrzucić skorupkę??
1.       Cholesterol

Tak to prawda, że jajka kurze zawierają spore jego ilości (gęsie, kacze, przepiórcze również!) Jednak badania dowodzą, że ma on mało wspólnego ze złymi, wysokimi wartoścami cholesterolu w organizmie. WHO wskazuje na zdrowe 10 jajek tygodniowo, a Amerykańskie Stowarzyszenie Zapobiegające Chorobom Serca…nie ustala żadnych limitów! Świetnie! Jemy ile się da. Nie tak szybko, osoby które mają już problem z miażdżycą, hipercholesterolemią lub cukrzycą niech z ostrożnością podejdą do codziennej jajecznicy z kilku jaj.
 
2.       Białko

Wzorcowe, łatwo przyswajalne, pełnowartościowe! Białka jaja są uważane za wzorzec – czyli zawierają idealne proporcje i ilości aminokwasów szczególnie tych egzogennych – czyli tych, które sami musimy dostarczyć do organizmu.  Jest łatwo przyswajalne i …zmniejsza apetyt.
 
3.       Składniki bioaktywne w jajach

Mimo, że wyglądają niepozornie, to warto wiedzieć, że są skarbnica substancji bioaktywnych. Immunoglobuliny, luteina, zeaksantyna, kwas sialowy, cholina, lizozym, awidyna i cystatyna to tylko niektóre substancje które chronią oczy, naczynia krwionośne, działają przeciwwirusowo, antybakteryjnie, przeciwbiegunkowo, wymiatają wolne rodniki, a  nawet przeciwdziałają paradontozie…
 
4.       Witaminy i składniki mineralne

Jajka są bardzo gęste żywieniowo. Co to oznacza? Że w swojej małej ilości dostarczanych kilokalorii dostarczają bardzo dużo witamin i składników mineralnych. Możemy w nich znaleźć praktycznie wszystkie witaminy oprócz tylko jednej – witaminy C (ale, jej źródła czerpiemy z innych produktów).
Selen, Żelazo, Magnez, Wapń, Cynk to ich wysoka zawartość w jaju pomaga w walce z nowotworami (selen), anemią (żelazo), skurczami mięśni (magnez), osteoporozie (wapń) i zachowaniu pięknej skóry i paznokci (cynk). 

Co ważne są jednym z niewielu źródeł witaminy D i B12 oraz luteiny!


5.       Wartość energetyczna

1 sztuka jajka kurzego to około 80 kcal – niewiele, a przy tym ile witamin i składników mineralnych! Na długo hamują głód, przyśpieszają przemianę materii, a badania potwierdzają ich świetną moc w dietach redukcyjnych.
Z innych znanych nam jaj najwyższą kalorycznością charakteryzują się jaja gęsie, kacze, następnie indycze, przepiórcze i najmniejszą kurze!



Przygotowanie jaj i zastosowanie:
  • Jaj mają świetne zastosowanie w dietach redukcyjnych, osób ćwiczących, dietach niskopurynowych i  oczywiście dietach wysokobiałkowych (przy niedożywienie, budowaniu masy mięśniowej, u rekonwalescentów).
  • Pod kontrolą ilości spożywanych jaj powinny być osoby z cukrzycą, chorobą niedokrwienną serca, hipercholesterolemią i osoby z alergią!
  • Najlepsze, bo poddane najmniejszej obróbce jest jajko na miękko – lżej strawne i zachowuje więcej wartości odżywczych.
  • Jajko z zieloną otoczką  wokół żółtka to jajko zbyt długo gotowane. Żelazo i siarka utworzyły już połączenia, które niestety zmniejszają przyswajalność żelaza.
  • 2 żółtka + cukier = kultowy kogel mogel to niestety już 450kcal! Porządny obiad!

Na zakupach:
 
Każde jajko powinno być oznaczone, al pamiętajcie, że producenci często robią sobie z nas jaja... i wypisują różne informacje na opakowaniach!" jajka ze wsi", "od chłopa", "z ekologicznych płuc Polski" lepiej się tym nie sugerować tylko odszyfrować kod na jajku!
  • 3 - pochodzą od kur hodowanych w sposób klatkowy,
  • 2 - ściółkowy,
  • 1 - od kur hodowanych w sposób wolno wybiegowy
  • 0 - najbardziej ekologiczne
Wybierajmy te z 0 i 1 - lepszy wybór dla nas i... kur!
 



Ciekawe, że….



1.       Uczeni z Niemiec i Węgier, którzy przez 15 lat badali wpływ skorupki jajka na organizm człowieka zauważyli, że u dzieci i dorosłych podawanie skorupki dało pozytywne rezultaty przy łamliwości paznokci, włosów, krwawieniach dziąseł, zaparciach, chronicznych katarach, astmie. Jak się okazało, skorupka jajka nie tylko wzmacnia tkankę kostną, ale i usuwa z organizmu pierwiastki promieniotwórcze. Znakomite efekty skorupki jaj przynoszą w leczeniu i profilaktyce osteoporozy. Metoda stosowania skorupki jest prosta: skorupki zanurzyć na 5 minut we wrzątku. Pozostawić do wyschnięcia i zmielić w maszynce do kawy. Używać od 0,5 do 1 g dziennie.  Można spożywać je dodając do kasz i twarogów.
 
2.       Jajka, które wybijasz i mają dwa żółtka, nie są  modyfikacją chemika! Spokojnie, tendencję do znoszenia takich jajek mają młode kury. Nie bój się, że to GMO.

 
3.       Opinia, że „im bardziej pomarańczowe żółtko tym zdrowsze jajko” jest błędna. Kolor żółtka zależy od paszy, im więcej barwników w jedzeniu dla kur tym intensywniejszy kolor, nie zmienia to jednak wartości jaj.
 
4.       Jajka są symbolem życia i płodności ale wbrew legendzie nie wykazano, aby wpływały znacząco na potencję i życie seksualne.






źródło:

www.psdiet.pl/żywienie
wszechnica żywieniowa SGGW "Jaja w żywieniu człowieka"
Małgorzata Kozłowska-Wojciechowska, Katarzyna Bosacka "Czy wiesz co jesz?"