Dietetyk Łodź
2 lipca 2013
Lato, słońce i wakacje same zapraszają nas na ucztę grillową. Ale co wybrać i jak przyrządzić, aby wyciągnąć z tego więcej korzyści niż zagrożeń? Oto kilka wskazówek jak bezpiecznie i smacznie grillować na świeżym powietrzu.

UWAŻAJ NA ZATRUCIA!
  • Wszystkie produkty, które zamierzasz przyrządzić muszą być świeże. Stara, zapomniana kiełbaska nie będzie nadawała się do zjedzenia nawet po zgrilowaniu, jak niektórzy sądzą...
  • Trzymaj wszystkie produkty w lodówce, aż do momentu podania – będą lepiej smakować i nie dadzą „popalić” Twojemu żołądkowi.
  • Jeśli przygotowujesz mięso, które było zamrożone, upewnij się, że rozmroziłeś jest do końca .  Kawałki nie rozmrożone nie nadają się na grilla.
  • Obracaj często mięso na ruszcie, aby być pewnym, że jest pieczone równomiernie z każdej strony.
  • Nie bądź łasuchem i poczekaj, aż mięso upiecze się do końca. Różowy środek mięsa – czyli surowy, może spowodować wieczór w toalecie lub nawet szpitalu.
  • Surowe i ugotowane pokarmy trzymaj osobno, używaj innej deski do krojenia i sztućców, aby zminimalizować ryzyko zatrucia pokarmowego.
  • Oczywiście, higiena osobista oraz mycie wszystkich spożywanych pokarmów to podstawa!


RYZYKO NOWOTWORÓW ?

Nie od dziś wiadomo, że grillowanie wiąże się wydzielaniem substancji rakotwórczych. Nie udowodniono, że jedzenie grillowanych potraw powoduje nowotwory, ale jak zminimalizować to ryzyko i bezpiecznie grillować?
  • Grillowanie mięsa, drobiu i ryb powoduje wytworzenie się substancji rakotwórczych w żywności . Uważaj aby nie przypalić potraw – spalone kawałki  będą zawierały więcej tych substancji.
  • Tłuszcz, który kapie z potraw na rozżarzony węgiel, również nie jest dla Nas zdrowy. Powstają nitrozoaminy, które przechodzą wraz z dymem do jedzenia. Wybieraj dlatego chude kawałki mięsa.
  • Obracaj mięso szczypcami a  nie widelcem, który nakłuwa dodatkowo mięso i przede wszystkim używaj tacek do grilla, które ograniczą kapiący tłuszcz.
  • Możesz grillować ryby oraz warzywa w folii, która  zminimalizuje kapanie tłuszczu oraz jedzenie nie będzie miało styczności z dymem.
  • Zamarynuj mięso przed grillowaniem, to może zminimalizować wytworzenie rakotwórczych substancji nawet o 90%!
  • Nie dodawaj bez przerwy podpałki, to kolejne substancje, które przejdą do jedzenia i oprócz tego , że popsują smak to jeszcze nasze zdrowie!


Żeby było smacznie i zdrowo!
  • Oczywiście, unikaj marynat gotowych ze sklepu – będą miały dużą zawartość soli i sztucznych dodatków…a tego już nie chcemy!
  • Stwórz własną marynatę z pasty pomidorowej, świeżych ziół, przypraw, czosnku, dodatku musztardy i oliwy.
  • Zamiast piwa....wybierz lampkę czerwonego, wytrawnego wina.
  • Nie zapominaj, że warzywa i owoce tez można grilować. oprócz sałatki, że swieżych warzyw na talerzu, połóż na ruszt parykę, cebulę, bakłażan, cukinię, pieczarki i wiele innych! 
  • Na deser połóż na grillu banan w skórce, po kilku minutach będzie w środku mięki i aksamitny.

Smacznego!