Dietetyk Łodź
17 października 2014
Myślisz, że sałatka to jedna z najzdrowszych opcji na obiad/przekąskę/kolację? Tak, ale....
... jeśli nie dodasz gotowego sosu sałatkowego!

Analizując najbardziej znane gotowe sosy sałatkowe...

Na pierwszym miejsce (czyli największej ilość) znajdziemy sól lub cukier! przyprawy, zioła, inne dodatki są zazwyczaj na samym końcu, oczywiście skąpane w tłuszczu roślinnym (jakim? tego się nie dowiemy). Oczywiście tłuszcz jest potrzebny, ułatwia wchłanianie witamin A, D, E, K. Ale lepszy ten wielonienasycony (olej rzepakowy, oliwa z oliwek, olej lniany) niż ...trans!

Bardzo często oczywiście najtańszy (i najgorszy) syrop glukozowo-fruktozowy - wiąże się ze zwiększonym ryzykiem rozwoju otyłości o chorób układu krążenia, zaburza metabolizm ponieważ spowalnia wydzielanie hormonu sytości...to tylko niektóre jego działania...

Wzmacniacze smaku - żeby było "smaczniej" dodaje się również najczęściej glutaminian sodu. Powoli firmy rezygnują z jego dodatku, ale w większości nadal widnieje, (o jego działaniu można przeczytać w temacie o syndromie restauracji chińskiej) poza tym to znowu...sód!

Czy to łatwa i szybka forma ? Nie! samemu też można zrobić sos sałatkowy, pyszny, zdrowy i bez...sztucznych wzmacniaczy smaku!