Dietetyk Łodź
6 lutego 2017
Cellulit jako przypadłość ponad 85%kobiet po 20 roku życia (mężczyźni również mogą mieć z nim problem) to zmiany zwyrodnieniowe tkanki podskórnej. Przyczyn powstawania cellulitu jest wiele, miedzy innymi: zaburzenia hormonalne, liposkleroza, nieprawidłowa dieta, niehigieniczny styl życia lub noszenie obcisłych ubrań.


Wyróżnamy dwa rodzaje cellulitu:
  • wodny (twardy) typowy dla kobiet aktywnych fizycznie, które nie miały wahań w masie ciała
  • tłuszczowy (miękki) który częściej dotyczy kobiet mało aktywnych fizycznie, które dużo i szybko straciły na wadze, może być również uwarunkowany genetycznie.

Gdzie najczęściej pojawia się problem z celluitem
  • U kobiet: biodra, brzuch, pośladki,okolice łopatek, górne i boczne części ud
  • U mężczyzn: brzuch i kark


Jakie czynniki stylu życia maja największy wpływ na pojawienie się cellulitu?
  • Niezbilansowana dieta - Nadmiar składników energetycznych sprzyja odkładanie się tłuszczu w adipocytach i prowadzi  do pogorszenia stanu skóry skłonnej do cellulitu.
  • Nadmierne spożycie tłuszczu i cukrów prostych
  • Nadmiar alkoholu w diecie 
  • Duże spożycie soli 
  • Zbyt mała ilość błonnika w diecie czego skutkiem mogą być zaparcia oraz zwiększona oporność naczyń żylnych w kończynach dolnych, która powoduje zastój krwi i wzrost przepuszczalności naczyń włosowatych.
  • Palenie tytoniu
  • Noszenie obcisłych ubrań 
  • Chodzenie w butach na wysokim obcasie
  • Długotrwałe opalanie w solarium
  • Długie gorące kąpiele
  • Długotrwały stres, lęk, złość – prawdopodobnie głownym czynnikiem sprawczym jest wydzielany w nadmiernych ilościach w tych stanach kortyzolu oraz katecholaminy  które sprzyjają odkładaniu tkanki tłuszczowej
  • Siedzący tryb życia, który powoduje tworzenie się zastojów w naczyniach, zwłaszcza w dolnych partiach ciała, które prowadzą do powstawania obrzęków. Oprócz tego, brak ruchu może przyczyniać się do zwiększania się tkanki tłuszczowej, a zbyt długie siedzenie powoduje również nacisk na naczynia, zaburzając krążenie krwi i limfy
  • Inne czynniki, które mogą mieć wpływ: okres ciązy, niektóre leki (estrogeny, przeciwhistaminowe, przeciwtarczycowe, beta-blokery), niektóre choroby (choroby układu krążenia, ginekologiczne, zaburzenia metaboliczne i hormonalne)




Zapobieganie i leczenie:

Aktywność fizyczna
Regularne ćwiczenia fizyczne powodują, że spala się tkanka tłuszczowa, poprawia się krążenie krwionośne i limfatyczne, dotlenione zostają komórki, organizm pozbywa się toksyn, następuje wzrost napięcia mięśni poprawiających całość sylwetki. Podstawą skuteczności aktywności fizycznej jest systematyczność.  Aktywność fizyczna pomaga także w utrzymywaniu odpowiedniej masy ciała.
Poza zapewnieniem minimum ruchu trzeba pamiętać o wypoczynku, dbać o odpowiednią ilość godzin snu, krótkim relaksie w ciągu dnia, unikaniu stresów, długotrwałego przebywania w pozycji stojącej. Należy zachować umiar w opalaniu i gorących kąpielach. Rezygnacja z używek : alkoholu i papaierosów.



Prawidłowa dieta
  • Nasza dieta powinna opierać się o produkty pełnoziarniste (pieczywo razowe, kasze, makarony pełnoziarniste, płatki, otręby itp.)
  • Należy starać się do każdego posiłku spożyć warzywa  (przynajmniej w dwóch głównych), nie zapominać o porcjach owoców, które będą źródłem błonnika i wielu składników mineralnych i witamin. Nie możemy jednak  przesadzać z ich ilościach, gdyż są źródłem fruktozy.
  • W diecie powinny pojawić się odpowiednio używane oleje roślinne oraz orzechy i nasiona dyni czy słonecznika.
  • Należy ograniczyć ilość spożywanego cukru. Najlepiej wyeliminować cukier stołowy, ograniczyć spożycie słodyczy, słodkich napojów  i innych substancji słodzących.
  • Umiarkowaniu podlega również spożycie soli. Sól jest bardzo dobrym konserwantem, dlatego większość produktów przetworzonych będzie zawierała spore jej ilości.  Dzienna dawka soli, która jest zalecana przez IŻŻ to 5g – należy jednak pamiętać, że jest to ilość soli pochodząca również z produktów gotowych.
  • Należy unikać  produktów oczyszczonych- głównie białej mąki, białego pieczywa które zawierają dużo mniejsze ilości błonnika i składników mineralnych w porównaniu do ich nieoczyszczonych odpowiedników.
  • Ograniczeniu podlegają również tłuszcze nasycone, których głównym źródłem są: tłuste mięso, wysoko przetworzona żywność, dania typu instant, słodycze i produkty z tłuszczem palmowym.
  • Ważne jest również odpowiednie nawodnienie. Przyjmowanie ok. 2–3 L płynów dziennie w postaci wody mineralnej, świeżych soków owocowych i warzywnych, herbat owocowych, herbaty zielonej.
  • Wskazane jest również nienadużywanie napojów zawierających kofeinę – mocna czarna herbata, kawa, napoje energetyczne.



W profilaktyce pomarańczowej skórki warto pamiętać o prawidłowej pielęgnacji ciała, którą można stosować samodzielnie w domu:
  • Podczas kąpieli masować ciało szorstką szczotką lub rękawicą z trawy morskiej.
  • Korzystne jest również stosowanie natrysków naprzemiennie zimną i ciepłą wodą, zawsze kończąc zimną wodą.
  • Przynajmniej dwa razy w tygodniu wykonywać peeling ciała, aby składniki aktywne preparatów antycellulitowych mogły wchłonąc w głąb skóry.
  • Aby uzyskać najlepsze efekty na  koniec masażu dobrze aby nasmarować skórę preparatami hamującymi rozwój cellulitu i poleżeć ok. 20 min z nogami podniesionymi do góry.



 Bibliografia:
  •  Żyłka-Załęska I. Cellulit jako problem medyczny. Probl Hig Epidemiol 2008, 89(4): 487-491.
  • Gałązka, Mariola, Anna Galęba, and Hassan Nurein. "Cellulit jako problem medyczny i estetyczny–etiopatogeneza, objawy, diagnostyka i leczenie." Hygeia 49.3 (2014): 425-430.
  • Janda, Katarzyna, and Anna Tomikowska. "CELLULIT–PRZYCZYNY, PROFILAKTYKA, LECZENIE.