Dietetyk Łodź
26 czerwca 2013
1 łyżeczka soli = 5 gram. Taka ilość soli powinna nam wystarczyć na cały dzień...i ani szczypty więcej! Czy sól i sód to, to samo? Dlaczego mamy "słoną epidemię" i co czytać żeby wytropić słonego zabójce na sklepowych półkach?
Nie bez przyczyny sól, cukier i jak niektórzy twierdzą ….służba zdrowia mają przydomek białej śmierci. Polacy przekraczają zalecaną przez WHO ilość sodu ponad 3 krotnie! A jego nadmiar szkodzi i może powodować:
·         Nadciśnienie tętnicze,
·         Udar mózgu,
·         Zawał serca,
·         Osteoporozę,
·         Raka żołądka.

Sód jest jednym z najważniejszych pierwiastków dla organizmu zapewniając równowagę kwasowo-zasadową, pobudza prace wielu enzymów, pomaga w przewodzeniu impulsów nerwowych oraz istotnym składnikiem naszych kości i stawów. Ilość potrzebnego sodu dla naszego organizmu jest bez problemu pokrywana przez zdrową, dobrze zbilansowana dietę, a wiele produktów zawiera aż nadmiar tego pierwiastka. Przetwórstwo i produkcja żywności używa sodu w wielu postaciach, a my coraz bardziej przyzwyczajamy się do słonego smaku dlatego tak łatwo dochodzi do nadmiernego spożycia i do rozwoju wielu dolegliwości i chorób.

Pod jaką postacią sód kryje się w żywności?

·         Sól kuchenna (chlorek sodu)
·         Glutaminian sodu
·         Benzoesan sodu
·         Proszek do pieczenia
·         Soda oczyszczona

Są to substancje często dodawane jako konserwanty oraz polepszacze smaku do wielu potraw i przetworzonej żywności. Dlatego też żywność wysoko przetworzona, konserwowana będzie miała największe zawartości tego pierwiastka.

Jakie produkty zawierają dużą ilość sodu?

·         Produkty wędzone,
·         Marynowane,
·         Wysoko przetworzone,
·         Bulionetki, maggi, kostki rosołowe, mieszanki przypraw,
·         Musztarda, gotowe sosy,
·         Słone przekąski,
·         Wędliny, sery dojrzewające,
·         Pieczywo.

Dla porównania 1300gram świeżych pomidorów zawiera taką samą ilość sodu co 25 gram przecieru pomidorowego z puszki.

Dużym zaskoczeniem są również płatki kukurydziane, których zawartośc sodu w 100 gramach jest prawie 2 razy większa niż w kapuście kiszonej oraz 4 razy większa niż w ogórkach kiszonych!

Duże ilości soli zawarte są również z produktach o nie słonym lecz słodkim smaku! Dlatego zawsze warto czytać uważnie etykiety ulubiony ciasteczek.

Czym wobec tego kierować się na zakupach?

Producenci często podają zawartość sodu na opakowaniu produktu, zamiast zawartości soli.

 1 g sodu odpowiada około 2,5 g soli. Podaną zawartość sodu mnożymy więc przez 2,5


 Idąc na zakupy, czytaj etykiety i zapamiętaj…
 
•             400 mg sodu na 100g (0,4 g) – duża zawartość, unikaj!
•             300-120 mg sodu na 100g – średnia zawartość
•             Poniżej 120 mg sodu na 100g (0,1 g) – niska zawartość, wybieraj!

Aby ograniczyć ilośc sodu w diecie pamiętaj aby…

•             stopniowo zmniejszać ilość dodawanej soli,
•             usunąć solniczkę ze stołu!
•             dodawać sól pod koniec gotowania, 
•             Przygotowane potrawy sól po ich przyrządzeniu, bezpośrednio przed zjedzeniem,
•             stosować świeże i suszone zioła,
•             można stosować sól sodowo-potasową,
•             odlewamy zalewę z produktów marynowanych, puszkowanych,
•             stosujemy świeże, zamiast przetworzonych produktów.